torsdag 5 september 2013

Learning by teaching

Något som jag tror många känner igen sig i är när man kommer hem efter en intensiv dag från skolan och helst av allt bara vill sova eller titta på tv, men ändå måste öppna skolboken och fortsätta plugga. Skolan är inte kul längre och allt man längtar efter är helgen eller till och med att sluta skolan. Jag har själv suttit många gånger och stirrat in i boken och efter två timmar gett upp. Även om jag läst texten flera gånger kommer jag inte ihåg vad jag läste för bara några sekunder sedan. Nu i efterhand, men även då, har jag önskat att det fanns andra alternativ till att studera. Jag har svårt att koncentrera mig och att läsa en text hundra gånger hjälper inte.

När jag började gymnasiet var det många som hade svårare än mig i skolan och därför var det flera som bad mig om hjälp. Mina betyg gick då spikrakt uppåt av att jag läste en text och förklarade för någon annan. För första gången under min skolgång blev jag ett “mvg-barn” i klassen. För mig var det inget negativt, tvärt om kände jag bekräftelse av att också jag kan. Därför tror jag väldigt starkt på idén om “Learning by Teaching”, något som vi valt att fokusera på i vårt projekt. Förutom att man lär sig på att lära andra tror jag även att elever tar till sig kunskap på ett annat sätt av någon som själv studerar, än från läraren som redan kan allt och samtidigt ska bedöma än. Samverkan mellan elever och studenter kan både göra undervisningen mer varierad men också avdramatiserad för vidare studier.

Vi har även valt att satsa på den pedagogiska metoden Problembaserat lärande (PBL). Den fungerar så att man hittar ett problem tillsammans i små grupper som diskuteras, sedan söker man information för att tillsammans lösa problemet. PBL är också ett alternativ för såna som mig som inte har ett lika stort intresse av att endast läsa sig till kunskap.

/Nora

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar